Tuesday, June 1, 2010

Jalan jalan cari makan

Cerita ahad 2 minggu lepas. Ni dah nak bertemu ahad baru pulak. Apa boleh buat, tanggungjawab lain lagi banyak menunggu. Minggu lepas kimi exam. Malam kena mengajar. Siang memang takde masa sangat dia nak belajar, balik tadika sibuk buat homework, petang pergi kafa. Kesian jugak, dia selalu mengadu penat la, ngantuk la. Kadang tu ada jugak rasa tergugat iman aku bila dia ngadu gitu, nak biar dia tido je tak payah pegi kafa sekali sekala. Tapi tak boleh...kesian memang kesian, ni semua untuk dia jugak. Kalau aku berlembut sangat, ikutkan sangat dia memang naik lemak la jawabnya.

Zaman sekarang ni bukan macam zaman kita kecik2 dulu, 30-40 tahun lepas (yelah umur aku kan dalam lingkungan tu). Umur 5 tahun pegi tadika dok belajar nyanyi je kejenya dan bermain2. Ada la jugak belajar ABC tu, tapi tak series sangat. Takat belajar jangankan tidak je. Kalau baca alfatihah ke, ayat kursi ke, doa2 ke, dah sekolah rendah rasanya baru mengenal benda2 semua tu. Berbeza dengan budak2 zaman sekarang ni, umur 5 tahun tu kalau bolehnya dah reti baca The Star dan yang seangkatan, sembahyang dah pandai, bilang 1-10 tu kalau bolehnya setahun dah pandai, maknanya bila dah 5 tahun 1-100 dah pandai, tu contoh je..pointnya budak2 sekarang ni jauh lebih advance daripada kita masa baya2 mereka ni (tapi jangan advance benda2 yang tak patut sudah la). Sistem pendidikan pun dah jauh sangat berbeza. Sekarang ni kalau masuk darjah 1 sebolehnya dah pandai membaca menulis, kalau tak akan ketinggalan.

Sebab tulah...aku tak boleh bagi muka sangat kat kimi tu. Dah la dia tu bukan jenis budak yang bukan senang nak concentrate kalau aku ngajar. Kalau masa belajar, masa tulah tiba2 je mata macam ada gam, pening kepala la, tiba2 suara jadi keluar tak keluar je, kalau duduk pun macam takde tulang belakang, tapi bila habis belajar elok pulak terlompat2 berlari ke hulu ke hilir, suara dia je yang dengarnya. Tak ke hangin si pengajarnya yang berhemah tinggi ni. Tapi takdelah aku nak salahkan dia sangat pun. Kalau aku tanya teacher dia kat tadika pastu ustazah dia kat kafa, jawapannya sama je, biasalah budak umur gitu memang payah nak bolehkan lama dia concentrate kalau belajar, memang dia ingat main je, tapi nanti dia ok la. So takpelah, harap2 nanti dia akan ok.

Dah terpanjang pulak mukadimahnya. Kunun nak cite pasal ahad lepas2. Ahad tu pergi bawak budak2 ni mandi kolam kat Holiday villa kat cerating nun. Tu pun sebab kebetulan kawan mizan check in situ, kalau tak, tak pergi pun. Biasalah budak berdua nilah yang terlebih gumbira. Pergi pun dah pukul sepuluh lebih, matahari dah mencanak atas kepala, mandi pun sekejap je.

Abahnya kena melayan, malas aku nak berbasah2an. Tukang ambik gambar je boleh la. Dah la panas terik.
Tapi budak2 ni peduli apa panas, janji dapat berendam.





Dah siap mandi tu dalam pukul 11 lebih, pastu jalan2 cari makan pulak. Yelah mizan dah cakap kesian kat aku asyik masak, wekend kena la makan kat luar pulak. Harap kesian tu bukan untuk hari tu jelah..hehe. Teringat rancangan jalan2 cari makan, penah cover kat sini, Restoran Mabiq, so nak try la jugak. Nampak serina tu makan macam sedap je.
Payah jugak nak cari tempat ni. Kami dah terlajak sampai ke kempadang. Nasib mizan ada kawan kat situ, dah tanya dia barulah jumpa. Bila pusing semula barulah nampak signboard mabiq kat traffic light kat yayasan pahang tu. Dari traffic light tu belok kanan, kalau dari kuantan belok kiri. Pastu straight je. Bila dah masuk dalam tu barulah jumpa banyak signboard mabiq.
Kat sini tak banyak sangat menu. Menu utama dia daging salai masak lemak cili api dengan patin masak tempoyak pastu ada la sayur2, ulam2 dan sambal2. Di sebabkan dah biasa sangat makan patin tempoyak tu, kami try daging salai. Pada tekak aku la, daging salai masak lemak cili api dia tu biasa2 je. Tak berapa kaw sangat, mungkin sebab kurang pedas dan cair sikit. Pastu ambik sambal bilis tempoyak dan sambal belimbing jeruk yang kaler hitam tu. Yang ni pada tekak aku biasa je. Tak pedas. Mizan cakap sambal belimbing tu sedap, sebab dia tak pernah makan. Baru tulah jumpa. Sambal ni aku dari kecik memang dah kenal, orang pahang kenal la kut.
Keseluruhan makanan kat sini biasa2 je. Mabiq ni tempat budak2 belajar mengaji dan bahasa arab kalau aku tak silap la. Pelajar kat situ pun ada tak ramai dalam 21 orang je. Cuma hari sabtu dan ahad akan jadi ramai sebab ramai ibu bapak yang hantar anak2 belajar mengaji, takde yuran dikenakan, cuma berilah seikhlas hati. Restoran mabiq ni aku rasa diaorang buka sebagai salah satu sumber pendapatan untuk menampung kos pelajaran budak2 kat situ. Jadinya sambil kita makan, sambil kita membantu.

Balik dari mabiq ni singgah pulak kat gerai karipap panas peramu, bali karipap ayam. Yang ni pulak terpengaruh dengan rancangan warung kita, host dia farouk husin tu. Semua nak cuba. Karipapnya biasa2 jugak, sedap lagi yang kat taman gelora.

Ni kisah zaman bila tak ingat dah. Pergi makan chicken chop. Tempatnya kat sungai karang je. Tak jauh mana la dari rumah aku. Nama restorannya pun aku dah lupa apa. Pergi sini pun sebab terpengaruh dengan cakap orang la. Nak mencuba jugak.
Pada tekak aku biasa2 jugak. Banyak songe betul la tekak aku ni. Semuanya biasa2 je. Nak kata aku ni pandai sangat memasak idok le pulak. Tapi tulah nak buat camne, dah tak berapa kena dengan tekak aku. Tak kan aku nak cakap sedap pulak kan. Lain orang lain citarasanya. Bukan la tak sedap sangat pun, cuma macam yang aku cakap tadi la biasa2 je, biasa2 pun licin jugak aku belasah. Kalau sedap tu maunya menjilat pinggan pulak dah.
Budak ni kalau makan kat luar wajib la mintak air milo. Tapi sekarang ni nak kena kurangkan dah makan/minum benda2 yang berasaskan coklat/koko sebab adik aku cakap, doktor bagitau budak2 yang alergi ni kalau boleh jangan minum/makan benda2 yang berasaskan coklat ni. Horliks atau soya ok. Tapi benda nilah budak2 paling suka sekali.
Dah camne tu? nak suruh dia minum air masak je lambat la..

2 comments:

Qastalani® said...

hoeh, serba serbi dok "rasa biasa" aje! Gini gaya kena masuk dapur kedai tuh, sinsing lengan tunjuk cara masak guanne. ngeh3

LINA said...

tekak orang mengada tu..senang masak sendiri makan sendiri, abih cite.