Friday, June 4, 2010

Berehat di hospital

Dari minggu lepas nak update pasal orang kawin terus tertangguh sampai ni. Takpe la kalau minggu depan ada masa aku update sekali harung. Ye lah sekarang ni dah bermula musim cuti sekolah, makanya dimana2 pun meriah dengan kenduri kawin. Even sebelum cuti sekolah ni pun dah padat dengan majlis kawin sana sini.
Minggu lepas pergi 2 majlis kenduri kawin saudara. Minggu ni pun ada jugak, sedara belah mizan. Tapi nampak gayanya aku tak dapat datang sebabnya dah 2 hari aku terkurung kat wad. Ingatkan hari ni boleh keluar, tapinya tak boleh. Bukan aku yang sakitnya, tapi menjaga budak sakit, si hani ni. Bukan sakit apa pun cuma demam dan lelah je. Dia start demam subuh hari rabu, bukan demam biasa2, tapi demam yang dah sampai tahap menggigil. Aku ni cemas la, tak pernah2 dia jadi macam tu, padahal sebelum tu pukul 330am aku dah siap masuk ubat kat punggung, dah lap seluruh badan, suhunya pun dah turun, dia pun dah boleh main2, ok la takde la risau sangat. Dah pukul 6 lebih dia pun tido, dalam 1/2 jam dia tido tiba2 je badan dia menggigil. Aku dukung dia dan peluk dia pun dia still menggigil. Terus ajak mizan pergi hospital.

Tapi ada satu kesilapan yang aku dah buat. Aku pergi mandikan dia. Lagipun dia terberak sikit, tu yang terus mandikan. Sebab biasanya sebelum ni kalau dia demam aku mandikan dia ok je. Rupanya aku silap, suhunya badannya dah terlampau tinggi sangat. Sepatutnya tak boleh terus mandi. Akibatnya badan dia menggigil makin kuat, bibir dengan tapak kaki dia dah jadi lebam. Sejuk sangat. Dah balut dengan selimut pun masih menggigil kuat. Aku masa tu dah berjurai dah. 730 cepat2 anta kimi ke tadika dan kami pun terus ke hospital. Sampai hospital belum pukul 8, terus ke emergency. Cek suhu dia 40 darjah! Terus sekali lagi masuk ubat kat punggung. Pastu cek dada pun lelah dia kuat jugak bunyinya. Terus la ambik gas. Benda yang dia paling tak suka sekali. Ha kalau tengok gaye cerita ni macam hani ni dah melepek je kan. Ha ha jangan silap ye..lepas je siap ambik gas tu dia boleh je terlompat2 tergelak2 main. Padahal masa tu suhu badan dia masih tinggi lagi, 39.6. Memang tak macam orang demam pun. Memang terus kena masuk wad la, sebab demam dia tinggi sangat. Kalau ikut aku adui tak laratnya nak duduk kat wad. Nasib baik la single room ada.

Start dari hari rabu sampai ni aku ni dah macam orang sakit jugak rasanya. Penyeksaan bagi hani sebab setiap 2 jam akan dibagi gas(nebulizer). Menangisnya macam kena sebat. Sehari 2 kali kena buat fisio untuk buang kahak. Menjerit menangis sampai serak. Demamnya dah ok. Ceritanya lebih kurang sama je dengan kisah ni. Cuma kali lagi susah sebab dia dah makin besar. Tenaganya makin kuat. Kena 4 orang handle dia. Yang bagusnya siap je fisio terus je berhenti nangis, nak keluar bilik tu boleh je pulak berbabai bersalam dengan orang yang buat fisio tu. Macam takde apa yang jadi sebelum tu.

Lagi satu yang tak tahannya dengan hani ni dia tak nak duduk dalam bilik. Yelah kan budak mana yang suka terkurung je dalam bilik. Semalam je tak taulah bape kali aku dah tawaf ksh ni. Turun lif naik lif, pastu turun tangga naik tangga, merayau keluar ke dalam. Sampai tak tau dah nak ke mana. Bila masuk bilik mengamuk ajak keluar. Selagi tak keluar bilik mengamuk. Bila dapat keluar terus ceria, boleh nyanyi2 pulak tu.

Duduk atas tong sampah. Dah bosan agaknya duduk atas katil.

Aku ni memang dah tak sabar sangat dah nak balik. Rasa macam dah sebulan tinggalkan rumah. Harap sangat ni esok dah boleh keluar.Tapinya..............doktor baru datang jap tadi,kemungkinan besar esok tak boleh balik lagi. Uwaaaaa....aku nak balik...tensen2..cepat la hani baik.

2 comments:

Qastalani® said...

dh main laptop neh mmg confirm sihat neh!

LINA said...

dah terlebih sihat pulak dah..kuar spital naik 2kg!