Tuesday, May 18, 2010

Lagi cerita rumah buruk

Sedikit update pasal rumah buruk. 2 minggu lepas (ke 3 minggu lepas,x berapa ingat dah) kami ke sana lagi nak melihat biji2 benih yang mak aku tabur dah hidup ke belum. Macam2 yang dia tanam, tapi disebabkan cuaca agak panas sekarang ni makanya biji2 benih tu taklah membesar bagai johan sangat. Lain la kalau hari2 disiram.
Aku sefamily dari kuantan terus ke situ, mak dengan de dari kampung. Sekarang ni cuaca memang cepat sangat panas. Masa ni baru je pukul 10 lebih, tapi dah terik. Tu yang terpaksa duduk kat bawah sebab kat beranda panas. Sebelum buat apa2 perut kena isi dulu. Macam biasalah mak aku mesti bawak bekal nasi dengan lauk pauk belaka, macam nak berkelah je. Mizan singgah tapau nasi lemak dengan laksam kat restoran kemira, kalau orang kuantan mesti tau punya, berhampiran restoran zaman batu 10 tu. Aku yang beria suruh dia beli kat situ, sebab kat situ memang sentiasa penuh orang, tu yang teringin nak merasa sedap ke tak. Tapinya rasanya takdelah sedap mana pun. Biasa je. Tak taulah kan,lain orang lain citarasanya.

Gambar2 ni tak ikut turutan sangat. Tak reti nak cerita macamana. Lagi satu tujuan ke sini sebab nak siapkan pagar yang sikit lagi tak siapnya. Kat sini memang kena pagar betul2 sebab lembu memang banyak berkeliaran. Biasa la tu kat kampung, kalau kat jalan tu memang penuh la dengan taik lembu. Kalau tak sempat nak mengelak memang wangilah kereta anda ye.
Budak berdua ni memang la suka dapat ke sini. Bebas.
Nasib baik ada buaian tu, dah penat2 buat kerja boleh berehat. Tapi kalau nak duduk kat buai tu kena la berhati2, kalau tak boleh jatuh terpukang, macam aku.
Pokok labu je yang cepat sikit besarnya. Rasanya sekarang ni dah lagi besar sebab 2 3 hari ni hujan je.
Ni sesaje je cari pasal. Kalau jatuh tu memang makan tanah free je.
Ni pun samalah. Tinggi jugak tu sebenarnya.

Pokok cili yang dah berbuah, tapi ketot je.
Ni aku tak paham. Gaya apa ntahlah, takpelah janji bahagia.
Dah tengahari sikit barulah teh anak beranak pulak datang, bawak jugak nasi. Macam kenduri pulak makan, macam2 lauk ada.
Kawasan belakang mak aku tulah yang nak dipagar. Nampak tu tiang2 yang dah ditanam. Masa ni memang panas giler. Tapi mak aku ni kalau dah dapat ke sini, dia bukan terasa pun letih ke apa. Dia pun sama menggali lubang nak tanam tiang tu, tengah2 panas tu. Kesian ke dia, yang lain tu ada mizan dengan abang ipar aku tolong jugak.

Oh ini kereta saje je bergambar untuk kali terakhir. Hari tu hari terakhir dia bersama dengan tuannya.
Tuannya akan mendapat kereta baru, mpv. Yelah anak2 pun dah besar, kereta pun kenalah makin besar. Selesa sikit nak berjalan jauh.

Dalam pukul 2 lebih kami balik dulu ke rumah mak aku sebab budak berdua tu dah meragam. Tinggal mak aku, de dengan teh je nyiapkan pagar tu. Bukanlah siap pasang besi kawat tu cuma diaorang tampal pagar tu dengan zink2 buruk rumah tu. Tak bagi lembu masuk je. Sampai ke petang diaorang menyiapkan. Semua sunburn. Yelah dah tak sape dah yang boleh diharapkan, nak tak nak mak aku beria jugak nak siapkan. Kenalah ikutkan jugak. Tak kan nak biarkan dia sesorang buat. Balik ke rumah mak aku dengan de terus melepek, keletihan. Tapi maklah lagi kesian, dia kan dah tua.
Sebelum aku melalut keluar yang bukan2, baik aku stop. Tu jelah.

2 comments:

Qastalani® said...

huiyyooo.. tang bertambah lauk pauk tu buat air liur meleleh!

p/s: apsal kemira, x zaman? takot nasi lemak kencing setan ek?

LINA said...

bab makan memang best, biar pun x buat keje apa, bila makan memang laju je..(aku le tu)

penah jgk dengar pasal kencing setan tu,bukan sebab tu..sebab tak penah merasa makanan kat kemira tu,zaman tu dah penah cuba.Tapi kadang tu pelik jugak makanan rasa biasa2 je,tapi pelanggannya..mak aii..