Monday, December 31, 2012

Kek marble

Baru ni buat lagi sekali kek marble sebab tak puashati dengan yang buat hari tu. Kali ni buat alhamdulillah jadi dan sedap. Takpela sekali sekala puji diri sendiri, dan yang pastinya budak berdua ni tak habis2 cakap sedap..dah camne tu...hahaha..

Resepi asal tengok blog mat gebu www.tiffinbiru.com. Cuma sukatan dia aku convert pada cawan sebab takde penimbang pastu ada jugak la bahan aku tak ikut sebab takde, tapi tetap jugak jadi.

Kek dia ni lembap sikit.



Bahan2

2 cawan tepung gandum
1 cawan gula pasir
1 cawan mentega
4 biji telur
2 camca baking powder
60ml susu segar - yang ni aku ganti dengan 60ml susu coklat budak2 ni
4 sudu teh coklat
20ml air

Cara2

-Pukul planta dan gula sampai kembang.
-Masukkan telur sebiji demi sebijik sambil putar
-Masukkan tepung yang dah diayak dengan baking powder sikit2, selang seli dengan susu, putar lagi sampai sebati
-Bahagikan adunan kepada dua
-1 bahagian masukkan koko yang dah dibancuh dengan air, kacau sampai sebati
-1 bahagian lagi warna asal
-Masukkan dalam loyang yang disapu planta sesudu demi sesudu selang seli. Tapi aku nak cepat..bukan sesudu, sesenduk demi sesenduk..hahaha, memang aku kalau buat kuih2 ni kena masa budak2 ni belum bangun tido, kena cepat, kalau dah bangun kelam kelibut dok ngacau
-Bakar dalam oven yang dah dipanaskan dahulu dengan suhu 175 darjah selama 45-50 mnt or hingga masak.

**Resepi2 yang ditulis dalam blog ni bukan bertujuan nak ngajo sesape pun..aku pun bukan terer pun masak, lebih kepada untuk rujukan sendiri je**


No comments: