Thursday, January 21, 2010

Ketupat palas

Penah tak orang ajar kita sesuatu benda tu tapi payah sangat nak pahamnya. Biar pun dah banyak kali orang tunjuk, dalam erti kata lainnya, BENGAP. Hahaha ni la yang terjadi kat aku.

Masa mak aku datang rumah aku hari tu, kitaorang buat ketupat palas. Kebetulan mak aku cari daun palas kat kampung, terus jelah bawak kat rumah aku. Kalau kat sini bukan senang nak cari, kena beli kut daun palas tu.

Dah banyak kali jugak aku belajar buat ketupat palas ni, tapi sampai la ni tak jadi2 jugak macam yang mak aku buat. Kena buat kelonsong dia dulu, kalau boleh sehari sebelum nak isi pulut tu. Tujuannya senang masa nak isi pulut, daun tu dah lembut. Mak aku la yang ajar ni. Aku tau makan je.

Mula2 buka dulu kelonsong yang dah dibuat tu, pastu bentukkan macam bentuk kon untuk diisi pulut.
Kalau aku buat memang la jadi jugak, tapi bukan macam yang mak aku buat. Versi aku la. Lepas tu masukkan pulut, tekan sikit bagi pulut tu padat.
Padahal bukan payah pun kalau tengok mak aku buat, tapi bila aku nak try buat memang terus jadi macam blur je, aikk pesal la tak jadi sama. Bila pulut dah padat terus pusing2kan daun tu, jadi la ketupat.
Kalau tengok mak aku buat memang senang sangat, aku nak isi pulut tu pun terhegeh2. 5 ketul mak aku dah siap, aku baru siap satu.
Ha dah jadi, tapi versi aku, kalau versi mak aku lain. Ni kalau tak silap orang panggil ketupat jantan. Kalau ketupat ni style orang kelantan buat lain sikit, lagi cantik dan kemas. Mak aku sendiri pun sampai ni tak reti buat style orang kelantan.
Sudah2nya pening mak aku ngajo anaknya yang bengap ngat ni, Last2nya dia pun buat versi aku jugak. hahaha. Lantak la lina..janji ada rupa ketupat,bukan orang lain yang makannya, rokme jugek..Yang mak aku kemas la, yang aku buat memang terjulur la pulutnya keluar.
Budak ni kalau kita buat kerja memng wajib la akan menyibuk sama. Cuba tengok anak panah kat tangan dia tu. Macam orang tua, kecik2 dah pakai cincin. Cincin neneknya beli kat Mekah.
Mama kimi nak buat tupat helikopter boleh tak?
Buat la kimi..mama ko ni sampai ke sudah tak reti, ko nak buat tupat helikopter pulak dah.
Kesudahannya mak aku je la yang menyudahkan belaka. Tulah jangan ingat senang ye. Cuba buat dulu, baru tau mudah ke tak.

Kalau ketupat daun kelapa aku pandai buat. Ceh nak jugak tu angkat bakul sendiri.

2 comments:

The said...

haih kalo tak belajo sekarang bila lagi nak reti, sementara ada tukang mengajo tuh,sian lak nengok mak kita sungguh2 nak makan ngan anak2 dia

LINA said...

itulah EMAK!