Tuesday, December 4, 2012

Macam2 masak

Mula2 nak gelak sukahati...muahahahaha..laptop ni dah bertukar tangan, sekarang aku yang punyaaa....dapat yang buruk pun takpe..janji boleh guna. Bos dah ada yang baru..Boleh dah update blog sesuka hati bila. Kutnya boleh, ntah2 sama je..wait n see lah.

Ok masih lagi sessi nak meng'clear'kan gambar2 lama, lama pun bukan lama mana sangat..baru2 ni jugak la.

Nak habiskan dulu gambar2 memasak.

Ni yang terbaru..try lagi buat roti canai, alhamdulillah jadi kalau nak bandingkan yang aku buat dulu, malas nak link yang dulu. Macam biasa, budak2 ni suka sangat.

Nak letak ke resepi? Search je..memang banyak resepinya. Cumanya kalau nak jadi mesti kena uli banyak kali dan masa goreng tu mesti kna renjis2 minyak..kalau tak dia tak lembut. Sebab tu roti canai tak boleh makan selalu, high kolestrol.



Yang kedua buat scone.

Yang boleh tetiba nak buat tu, sebab tengok mastercef masa kat cameron. Lagipun memang dah lama berangan nak buat.
Aku buat ni scone kentang. Sebenarnya tengok resepi tu isi kismis, tapi kismis takde, adjust je sendiri isi kentang. Ok la menjadi, dan budak2 ni sangat2 suka..tak sempat nak sejuk. Yang pasti resepinya aku dah lupa da...senang je kalau nak buat lagi search je. Kimi siap pesan nanti befday dia hujung bulan ni suruh buat lagi, ok je benda senang.


Yang ketiga buat marble kek (kununnya).

Yang ni klako sikit, tak berapa nak jadi sebenarnya. Kan aku takde lagi mixer, disebabkan malas nak pukul planta dengan gula, aku ni kunun2 buat teori sendiri boleh kut isi dalam blender je, mesti dia kembang jugak.

Haa..jangan dibuat nyah kalau nak buat kek ko pergi blend planta+gula, tau tak apa jadi? Planta+gula, kering kan, kalau diputar lama..boleh menyebabkan blender jadi makin panas, planta kalau panas jadi apa pulak?haa...pandai pun, cair la..jangan mimpi la dia nak kembang.

Bila dah tengok planta dah cair gitu tak kan aku nak buang pulak, aku teruskan lah jugak marble keknya tu, w/pun memang dah tau mesti tak jadi. Disebabkan dah takde semangat nak buat, aku kukus jelah, sebab aku rasa kukus lagi cepat naik dan tak keras. Pandai2 aku je..

Dan inilah rupanya marble kek aku..takde marble sangat pun..cacamarba ada la. Naik la jugak..bolehlah dimakan.

Begitulah alkisahnya...hehe

No comments: