Tuesday, December 11, 2012

Kuih lidah kucing

Balik dari melawat sepupu aku meninggal hari tu, kitaorang bersembang dalam kete kunun nak try buat kuih lidah kucing, ke lidah jin kita panggil..haha..macamna la gamoknya rupa lidah jin yek..hebat betul sape yang pernah tengok tu. De punya idea la ni.

Lepas dari tu aku pun rajin la menggoogle cari resepi. Nak tau je susah ke senang. Tengok dari bahan dan caranya macam senang je. Semua bahan ada, kecuali tepung jagung je, takpe..kalau takde tepung jagung kitab try tepung lain kan. Pasal malas nak ke kedai. Aku memang gitu..suka cuba2 je, kalau jadi mujo..hehe. Ada orang kalau tak complete betul bahan macam dalam resepi, takkan buatnya.

Resepi aku ambik kat blog - http://sue-hasue.blogspot.com.-TQVM, senang nak ikut siap ada cara buat sekali.

Series memang aku tak penah buat dan tak penah tengok orang buat, makan je biasa. Main imagine je..

Bahan2:

Tepung gandum - setengah kilo - aku buat ni main agak2 je sebab takde timbang
Telur sebiji
2 sudu planta/marjerin
sikit garam
160ml air/secukup untuk bancuh adunan jadi doh
6 sudu tpg jagung - ni yang takde..aku tukarkan tepung kastard+tepung ubi
6 sudu minyak masak

Cara2:

Tepung jagung+minyak, gaulkan sampai jadi paste, ketepikan.
Bahan lain tu campur semua dan uli sampai jadi doh yang licin dan senang diuli-ikut cakap tuan asal blog.

Bahagikan doh kepada beberapa bahagian, kalau nak cepat habis bahagikan besar2, 3 bahagian, aku bahagikan kepada 6 bahagian sebab rasanya aku buat ni lebih 1/2 kilo.

Canaikan nipis, pastu sapukan paste tadi dan gulung.

Pastu potong agak2 selebar ibu jari, kalo ibu jari ko besar monte,l besar la hasilnya..gitu..

Pastu canaikan bahagian yang dipotong tadi nipis2, pastu boleh la digoreng dalam minak yang panas.

Dah siap goreng taburkan dengan gula halus. Siap.


Aku tak puas hati pun dengan hasilnya, tak cantik sangat. Macam tak berapa nak kembang pun ye..tak tau la mungkin sebab aku memandai2 tukar tepung tu. Tapi rasanya ok je. Yang penting budak2 ni suka je makan. Nak kena belajar dengan pakar betul ni.

Nak sambung sikit lagi cite.

Aku buat ni dari pukul 4 siap dalam 530. Leceh jugak rasanya, kalau buat berdua cepat je siap.

Bila dah siap buat tu aku takde la kemas dulu dapur sebab nak sembahyang asar dulu, dengan lemahgemalainya aku pun berjalan nak ke bilik air dan menjenguk ke ruang tamu .... arrrrgghhhhh...masyaAllah...

Gabungan Hana dan Hani buat selerak memang terbaik..thumbs up, ibu jari kaki sekali. Rasa macam nak terlompat je, mujo mama tak jadi jin keluar lidah, jadi kuih lidah jin..hahaha, dengan tisu hancur berterabur..kaya bersempelet atas atas lantainya..selipar luar rumah boleh masuk dalam rumahnya..sofa berterabur..mainan berterabur...aduiii..

Sampai pukul 7 lebih pulak mengemas rumah...fuhhh..letihhhh makk...

2 comments:

erdanisa said...

Hani burok siku.. Perabih kuih bg ke moksu.. x kira kena ganti smula... kuikuikui.. sedap je lina..boleh la try buat lg

LINA said...

jum la kita buat ramai2..cepat siap.

Hahaha..hani, tak tau la cakap, bertuah sungguh