Thursday, December 6, 2012

Kek gula hangus

Ok nak kongsi lagi 1 resepi. My feveret ni. Resepi macam biasa ambik kat myresepi. Ada banyak jugak resepi dari sini yang aku dah cuba. Ada yang jadi, ada yang tak berapa.

 Resepi ni resepi widad@myresepi.com, TQ, menjadi resepi ni dan sedap.

Ni hasil aku yang buat, ada sarang2 tu kira menjadi la kan. Berasap lagi keknya, punya la tak sabar nak rasa dan nak tengok bersarang ke tak.
Kasi close up sikit, lebih jelas sarang2nya.
Malangnya kek ni bukan kesukaan kimi dan hani, hani siap tanya 'mama isi racun ke, tak sedap la kek ni..' bertuah punya anak kan, isi racun dia cakap, kalau tak suka cakap jelah tak suka. Mama takde halnya kalau tak suka..mama boleh makan je, tapi takdelah la pulak aku melantak sorang seloyang, bagi2 la jugak kat orang lain.

Resepinya (aku copy paste dari resepi asal)

Bahan2:


1 cawan gula
1 cawan air panas
1 cawan tepung gandum
1 cawan susu pekat - yang ni aku kurangkan sikit
2 camt soda bikarbonat
4 biji telur
2 camb mentega

Cara-cara:

Masak gula dengan api sederhana hingga hangus.
Masukkan air dan masak lagi hingga gula cair.
Masukkan mentega. Sejukkan. Ketepikan dulu.
Pukul telur hingga betul2 kembang dan pekat.
Masukkan susu pekat ke dalam telur tadi, kacau sebati.
Masukkan pula tepung + soda. Sebatikan.
Akhir sekali, masukkan air gula yang dah sejuk.
Perap adunan selama lebih kurang 3-4 jam.
Bakar dengan api sederhana 160-180 selama 1 jam"-aku guna api bawah je.

Selamat mencuba.

No comments: